Waarom Mindfulness?

Mindfulness helpt om je niet te veel te laten meeslepen in het jachtige bestaan.
Mindfulness helpt je om te leren luisteren naar je hoofd én naar je hart.
Mindfulness helpt je om je verstand wijs te gebruiken en om je niet door je verstand te laten misbruiken.
Mindfulness helpt bij het omgaan met lastige emoties op een eenvoudige en effectieve manier.
Mindfulness helpt hoe je stapje voor stapje kunt leren accepteren wat je niet kunt veranderen.
Mindfulness helpt om te leren loslaten wat je maar beter kunt loslaten.
Mindfulness helpt ook om moeilijke zaken op te lossen, te verwerken en een plek te geven. Hierdoor raken we minder snel ‘overspoeld’ en komen we sneller ‘boven water’.

Je staat eerder stil bij wat je doet en wat er om je heen gebeurt. Ook kleine dingen kunnen de moeite waard blijken als je er maar voor open staat. Al jong leren we moeilijke en vervelende zaken te ontwijken en van ons af te duwen. Fijne en prettige dingen willen we juist graag vasthouden en niet meer loslaten. Deze reactiepatronen hebben zich stevig gevestigd in ons leven. Zo stevig dat we haast vanzelfsprekend vanuit deze patronen reageren op situaties.

In de mindfulnesstraining leer je van een afstand naar je gedachten en gevoelens te kijken. Gewoon zien wat er zich voordoet in een moment, open en zonder te oordelen. In plaats van je automatisch te verzetten tegen vervelende gevoelens, probeer je er op een accepterende en niet-oordelende manier bij stil te staan. Je staat toe om te voelen wat je op dat moment voelt. Dingen laten zoals ze zijn, maakt loslaten een stuk gemakkelijker. Toch werkt dit slechts voor enkele momenten. Maar door steeds opnieuw te proberen, zachtmoedig en met geduld, lukt het steeds beter om open gewaar te worden en om de kaders die je beperken los te laten.

En “last but not least”, door stil te staan, niet te oordelen, bewust te zijn en “ja” tegen het leven leren te zeggen, krijg je meer zin in het leven en krijgt je leven meer zin.

DSCN0258 DSCN0251 DSCN0246