Mindfulnesstraining

De mindfulness training is in de jaren ’70 ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn. In zijn werk in het Medical Centre of Massachussets kreeg hij steeds vaker te maken met mensen waar de medische wereld niet zo veel meer aan kon doen. Mensen met bijvoorbeeld chronische pijnklachten of vermoeidheidsklachten na kanker. Hij ontwikkelde een training Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) om juist deze mensen te helpen.

In de jaren ’90 is deze training verder ontwikkeld door Segal en Williams voor mensen met (terugkerende) depressies; de Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT).

Ik geef een mengvorm van beide trainingen. De training gebeurt meestal in groepsvorm maar kan ook individueel.

De mIndfulnesstraining bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur, waarin men leert mindfulness te gebruiken om bewuster en beter om te gaan met stress, pijn en ander ongemak. Maar daarnaast gaat deze training verder dan alleen maar slim omgaan met stress.
De training leert ook om meer stil te leren staan bij de zaken die er echt toe doen, zowel de grote als ook de kleine dingen. We leren om bewust en open aanwezig te zijn bij wat er nu gebeurt. Gewoon zijn met wat er is.

De training omvat aandachtoefeningen, begeleide meditaties, mindful bewegen (o.a. yoga oefeningen), ruimte voor het uitwisselen van ervaringen en zelfonderzoek. Bij de training hoort een werkboek (inclusief) met cd’s/usb-stick.

Gevraagd wordt om elke dag tijd (ca. 45 minuten) te besteden aan het huiswerk en de oefeningen. De ervaring leert dat hierdoor de positieve effecten op uw leven toenemen.

DSCN0173 DSCN0170 IMG_0453